"השוק הולך להתרסק אוטוטו"

"השוק בדרך לראלי אדיר"

"חבר שלי עשה 300% על מניה כזאת או אחרת"

"החברה הזאת זה היא העתיד וכדאי מהר לקנות אותה (למרות שנסחרת במכפיל לא קיים של 1300)"

"יש חברה שיש לה רעיון אדיר והיא הבוננזה הבאה…"

אני מניח שחלקכם מכיר את המשפטים הללו …

אלו משפטים שללא ספק תופסים לך את האוזן ואף לעיתים מניעים אותך לפעולה כזאת או אחרת.

שנת 2022 בשונה מרוב השנים הקודמות נפתחה בקול ענות חלושה או במילים אחרות בירידות חדות…השוק למי שעוקב מאד "עצבני", ירידות יומיות של 4% ולמחר עליות של 3% וחוזר חלילה…

לאחר מלמעלה מעשור של ריביות אפסיות ואף שליליות שכתבנו עליהם רבות בשנים האחרונות ואף התפלאנו איך האינפלציה מבוששת מלהגיע אז אפשר להגיד שהיא הגיעה והגיעה בכל הכח…

האינפלציה בארה"ב ובאירופה בחודשים האחרונים נעה סביב ה 8% ו 9% וללא ספק זהו "גיים צ'יינג'ר" אמיתי ואכן אנחנו חווים את הירידות החדות בשווקים.

הנשק החזק ביותר שיש לבנקים המרכזיים בעולם מול אינפלציה גואה הוא העלאת הריבית! אנחנו רואים העלאות ריבית בכל העולם וציפיות של העלאות ריבית נוספות קדימה, העלאת ריבית לרוב אינו מהלך שמיטיב עם שוק ההון לא במניות ולא באג"ח, מחירי מניות בבורסה נקבעים על פי ציפיות עתידיות של רווחים שמהוונים לטובת הערכת שווי החברה, העלאת ריבית באופן מתמטי פשוט מקטינה את יחסי ההיוון ובמקביל מעלה את עלויות המימון של החברות ומכאן הדרך לירידות קצרה מאד, גם אגרות החוב כמובן צריכות להסתכרן עם השינוי בריביות חסרות הסיכון וגם מחירן יורד והתשואה עולה (יחס הפוך בין מחיר האגרת לתשואתה).

אז השאלה המתבקשת היא: אם אני לקראת מתווה העלאות ריבית בעקבות אינפלציה מתגברת וככתוב לעיל זהו "גים צ'יינג'ר, אז למה לא לברוח מהשוק? ההגיון הבריא אומר לנו לצאת לפני שנפסיד עוד כי יתכן והמגמה עוד תמשיך מאחר ואנחנו כנראה במהלך ארוך של העלאות ריבית, כבר היום השוק בארה"ב מגלם עוד כ 8 העלאות ריבית (חשוב לדעת שהמחירים מגלמים כבר את השינויים כמו שצופה השוק שנה קדימה ואף יותר ומכאן גם אם אתם צופים נכון מגמה שהגיונית וצריכה לקרות חשוב לדעת מה מגלם המחיר שלה בזמן הקניה).

הבעיה שההגיון הבריא כאן אמנם בריא אבל לא בהכרח יגרום לכם להרוויח יותר כסף …. ?הסיבה נעוצה בכך שאמנם יש לנו סיכוי סביר לדעת מתי צריך לצאת מהשוק אבל יש לנו סיכוי קטן מאד לדעת מתי להיכנס שוב … אין ספור מחקרים בנושא גילו שברוב מוחלט של המקרים האנשים שהצליחו "לברוח" מהשוק לפני ירידות חדות אכן בטווח הקצר הצליחו אבל כמעט כולם חזרו חזרה לשוק במחירים גבוהים יותר ממה שמכרו כלומר הצלחת היציאה המתוזמנת מהשוק בסוף רק הקטינה את ערך החסכונות שלהם.

מחקר נוסף שקיים כבר די הרבה שנים ומחדשים אותו כל פעם עם נתונים ארוכים יותר בודק מה קרה למדד מסויים של מניות אורך שנים (לדוג' S&P500) כאשר הוציאו ממנו את עשרת הימים הכי טובים של כל שנה ולא הכניסו אותם לחישוב התשואה, (החישוב נעשה על נתונים משנות ה 20 של המאה הקודמת ועד היום) התוצאות הדהימו את כולם המדד בהוצאת 10 הימים הטובים בכל שנה הגיעה לתשואות של כמה עשרות אחוזים בלבד לאורך כ 100 שנים. אבל בפועל כאשר משאירים את הימים הטובים המדד הגיע לתשואות של מעל 20,000% ……..

המסקנה המתבקשת מכאן שאין ביכולתנו לתזמן את השוק והסיכוי שלנו לצאת בזמן ואף להיכנס בזמן הוא לא יותר מכל הימור אחר בקזינו.

אז מה עושים?

אז זהו שברוב במקרים לא עושים כלום, כשאנחנו נפגשים עם לקוח חדש עולות כמה שאלות שהן הקריטיות ביותר לפני שמתחילים להשקיע :

  1. טווח ההשקעה?
  2. מה יעוד הכסף ומה חלקו בכלל נכסייך?
  3. אהבת או שנאת הסיכון שלך? בעיקר החוסן הנפשי שלך בתנודתיות גבוהה?
  4. שילוב של כ 25-30% במוצרים אלטרנטיבים ללא קורלציה /או נמוכה לשוק ההון

לאחר שאנו מוצאים את רמת הסיכון שמתאימה ללקוח קרי שגם בתקופה של ירידות הוא ימשיך לישון בשקט בלילה אזי ההמלצה היא לא לשנות את התמהיל אלא לתת לזמן לעשות את שלו (מתוקף המחקר של הוצאת הימים הטובים מכל שנה).

כמובן שאם יש צורך לכספים בטווחים קצרים אז צריך לבחון ולהחליט האם כדאי לקבע הפסד אחרי תק' ארוכה של עליות ולהוציא את הכסף או לאו?

אם אתם חווים קושי בהירדמות בעקבות המצב בשוק ההון נא תתקשרו תתייעצו וננסה לעזור…