שלום לכולם,

בניוזלטר הנ"ל אדבר על עקום התשואות.

מה המשמעות שלו? האם ומה הוא מנבא ?

אז מה הוא עקום התשואות?

עקום התשואות מייצג את הפער בין ההחזר שמקבלים משקיעים על אגרות חוב של ממשלת ארה"ב לטווח ארוך לבין ההחזר שהם מקבלים על אגרות חוב לטווח הקצר, או במילים אחרות עקום התשואות הוא חיבור נקודות התשואה של אגרות החוב של ממשלת ארה"ב לטווחים שונים. אנחנו נתמקד בטווחים שבין אג"ח לשישה חודשים לאג"ח ל 10 שנים של ממשלת ארה"ב.

למה עקום התשואות בארה"ב מעניין אותנו?

כי לאורך שנים שימש עקום התשואות כאינדיקטור לתחזית השווקים לכלכלה ובמיוחד לרמת האינפלציה. עקום תשואות "בריא" משמעו שקיימת עליה ליניארית בתשואות אגרות החוב. ככל שזמן פירעון האגרת עולה משקיעים מצפים לתשואות גבוהות יותר.

אחזקת אגרת חוב לטווח ארוך יותר טומנת בחובה סיכונים גבוהים יותר מעצם ההתחייבות ארוכת הטווח ובנוסף יש ציפיה לאינפלציה יותר גבוהה בטווחים הארוכים בציפייה לצמיחה מוגברת לאורך השנים, העולם במצבו ה"בריא" אמור לצמוח ולהתקדם.

במילים אחרות עקום תשואות עולה, מבשר על אופטימיות בשווקים לקצבי צמיחה גבוהים ולתחזיות "ירוקות". מנגד עקום תשואות שלילי נחשב למנבא טוב למיתון כלכלי קרב שכן השוק חוזה האטה ואינפלציה נמוכה מה שמקטין את התמריץ להשקעה. באגרות חוב הארוכות זאת משום שהתשואה לטווח הקצר לא תיפגע כאשר האינפלציה נמוכה.

אז לאחר שהבנו מהו עקום התשואות ומשמעותיו, אנחנו מגלים שביום שישי האחרון מחירי אגרות החוב עלו ותשואות האג"ח ממשלת ארה"ב ל10 שנים ירדו ל רמה של 2.44% כאשר אגרות החוב של 6 חודשים נסחרו ברמות של 2.47% ומכאן אנחנו רואים את התהפכות העקום (ראו גרף מצ"ב), חשוב לציין כי התהפכות העקום היתה חלקית ולא מלאה עדיין ניתן לראות כי תשואת אגרות החוב לעשר שנים עדיין גבוהה יותר מאג"ח ל 3 ו 5 שנים שנסחרים בתשואות של 2.3%.

היפוך זה בעקום קורה לראשונה מאז 2007 ואולי מזהיר אותנו מפני מיתון קרב?
בהיסטוריה הצליח אינדיקטור זה לנבא 9 פעמים מיתון בכלכלה העולמית אבל חשוב לי לסייג כי ראשית לא תמיד הוא אכן ניבא נכון את העתיד לבוא ושנית גם אם ה"ניבוי" היה נכון לעיתים לקח זמן רב עד ש"הנבואה" התממשה, זמן בו משקיעים רבים הצליחו לייצר תשואות נאות בתיקיהם.

אז בעצם צריך לעשות?

לאורך שנותיי הרבות בשוק ההון הבנתי כי תזמון השוק הוא כמעט ובלתי אפשרי, אני חושב שיש לשים לב "לנורות אדומות" שנדלקות מדי פעם, אולם קשה מאוד יהיה לנו לחזות מתי נורות אלו יגרמו לבורסות לרדת ומכאן לדעתי הדרך הנכונה ביותר לניהול השקעות היא לבחור את רמת הסיכון ה"נכונה" לכל אחד באופן אישי תוך הסתכלות על כלל הנכסים הפיננסים והנדל"נים הקיימים על פי אהבת ושנאת הסיכון של כל אחד והחוסן הנפשי שלו וכמובן התייעצות על בעלי המקצוע.

לאחר בחירת רמת הסיכון הרצויה פשוט לתת לשוק לעשות את שלו, לפעמים הוא ירד ונקווה שלרוב יעלה, העולם צומח וגדל ולאורך זמן. על פי ההיסטוריה השקעה בשוק ההון משתלמת… במיוחד אם אתה אופטימיסט!!!

הידעת? כי השקעה באג"ח הגרמניות או היפניות לעשר שנים תניב לך תשואות שליליות שבין 0.02%- ל -0.07% – בהתאמה.

על זה בניוזלטר הבא..

 

 

 

 

 

 

 

 

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהיא.