שלום לכולם,

בניוזלטרים הקודמים דיברנו רבות על רמת הריבית הנמוכה השוררת בארץ ובעולם כבר מספר שנים.

אין זה סוד שלמנהלי התיקים וליועצי ההשקעות יש קושי רב כיום בלייצר תשואות גבוהות למשקיעים ברמות התשואה הנמוכות הקיימות באגרות החוב (הן בממשלתיות והן בקונצרניות) .

מנהלי ההשקעות נדרשים כיום לבחור בקפידה את אגרות החוב בהן הם משקיעים, לדעת לנהל את הסיכונים בצורה אחראית וכמובן מותאמת לאופי הלקוח. גם בשוק המניות אנו נמצאים במצב בו חלק מהשווקים בעולם וחלק מהמניות כבר יקרות ומכאן שיש חשיבות גדולה בפיזור נכון של הנכסים גם ברמה המדינית וגם ברמה הסקטוריאלית .

בתנאים אלה מתפתחות בשנים האחרונות מגוון אלטרנטיבות השקעה כגון קרנות השקעה וגידור, השקעות נדל"ן, הלוואות חברתיות, הלוואות לעסקים קטנים שאינם בעלי מתאם מלא לשווקי ההון ולעיתים ללא מתאם כלל.

מי שהיה בכנס שלנו בסינמה סיטי בנובמבר האחרון יודע שאנחנו כבר זמן רב מציעים ללקוחותינו להוסיף נדבך נוסף לתיק ההשקעות המסורתי ובכך להוריד במעט את המתאם רק לשווקי ההון ולייצר אפיק תשואה נוסף.

אנחנו קוראים לזה "לצאת מהקופסא".

אנו בחרנו היום להציג 2 אלטרנטיבות שיכולות בהחלט להיות חלק מתיק ההשקעות הכללי שלנו:

 

P2P– הלוואות חברתיות-

הלוואות חברתיות הינו תחום שהולך ומתפתח בישראל במהירות, ובחו"ל הוא שוק יותר מפותח אשר מעמיד הלוואות לאורך שנים בין לווים למלווים, בין עסקים לעסקים ובין פרטיים לעסקים.

מדובר בפלטפורמה דיגיטלית להלוואות בין אנשים, כאשר כל אדם יכול לקבל תנאים פיננסיים טובים. סך העמלה עומדת על 1% בלבד.

היא נותנת למשקיע אפשרות לקבל ריבית טוסבה יותר מהריבית הנהוגה כיום בפקדונות.

הפלטפורמה בודקת את יכולת האשראי ויכולות ההחזר של הלווה, הבדיקה קובעת את הסיכון של הלווה . ככל שהסיכון יותר גבוה גם הריבית על ההלוואה תהיה גבוהה יותר.

ניתן להיות בצד המלווה- אדם יכול להעמיד הלוואות ולקבל תשואה טובה משמעותי מאשר הפקדות והאגחים בבנקים. לפי הנתונים התשואות השנתיות עומדות על 7%-5%. זוהי בעצם פלטפורמה לחיסכון עתידי פשוט, כשאר ההלוואות ניתנות בפיזור גדול, באמצעות מנגנון חיתום עם מערראות אבטחת מידע מתקדמות, עם ניהול סיכונים המתיימרת להיות טובה יותר משל הבנקים.

ניתן לקבל הלוואות אשר מחזירות תשואה חודשית, או לחלופין שהחזרי ההלוואות יושקעו מחדש- לפי בחירת המלווה.

ניתן לבחור את סוג ההלוואות אותם אתה מעוניין לתת, ולאיזה קהל יעד, האם אתה מעוניין בהלוואות עם בטחונות או ללא. כמובן לפי סוג ההלוואה שאנו בוחרים , מחושבת הריבית שנקבל.

חשוב לציין כי לפי הנתונים בין 25%-10% בלבד מההלוואות מאושרות- משמע הלווים עוברים סינון משמעותי ובדיקה כלכלית מקיפה.

כאשר יש פיגורים, האתרים מפעילים מערך משפטי לצורך הליכי גבייה עבור המלווים.

ההלוואות ברובן אינן צמודות ועל כן משלמים רק 15% מס על הרווח .

צד הלווה- אנו עוברים בדיקה פיננסית, ללא צורך בדפי בנק, ערבים , במהירות. לרוב הריבית מתחרה בריביות הבנקאיות ושל חברות האשראי.

ישנן מספר חברות המובילות את השוק בישראל, וקצב הצמיחה שלהן מרשים.

הלוואות אלו נותנות מענה כפיזור לחלק הסולידי של התיק למי שמעוניין להעמיד הלוואות.

כמובן, חשוב מאוד לבדוק איזה הלוואות נותנים, להשוות ריביות, עמלות לבחור חברה אמינה עם הנהלה עם ניסיון, הן בתחום דירוג האשראי והן בתחום המשפטי.

חשוב לבחור את רמת ה"לא משולמים שלהן" ואת רמת הפיזור ההלוואות.

הסיכונים הינם סיכוני הלווה, סיכוני המערכת- ידע ובקרות על בדיקת האשראי, וכמובן שמדובר בתחום שמתחיל רק לצבור תאוצה והינו עדיין חדש בישראל.

בארה"ב החברות הגדולות בתחום כבר נותנות הלוואות של מעל 10 מיליארד דולר, ונסחרות בבורסה בשוויים גבוהים.

בישראל יש 4 חברות מובילות בתחום

יש יתרון גדול למבוגרים, אשר לא יכולים לקבל כיום הלוואות מהבנקים ויוכלו באמצעות הזירה לקבל את ההלוואות ללא ערבים.

מי שמתעניין לגוון את תיק ההשקעות שלו בנכסים אלטרנטיביים מוזמן לפנות אלינו.

קרן גידור

קרן גידור הינו גוף פיננסי אשר אינו פונה לכלל המשקיעים. מטרתו העיקרית היא השגת תשואה עודפת עקבית חיובית תוך הקטנת התלות במצב השוק

לרוב, מתבצעות ההשקעות באמצעות אסטרטגיות השקעה כגון לונג שורט מניות, אג"ח- ניצול מרווחי תשואות, ניצול הזדמנויות ואירועים כגון כשלי שוק, מיזוגים, רכישות, שינויי הנהלה וניתוח מגמות שוק.

כיום קיימות בישראל מעל 90 קרנות גידור שונות והתחום מתפתח מאוד.

מבנה משפטי– קרנות גידור מאוגדות לרוב כשותפות מוגבלת , אשר השותף הכללי הוא מנהל הקרן והשותפים המוגבלים הם המשקיעים בקרן. לקרן יש אדמיניסטרטור ונאמן חיצוני.

נזילות– הנזילות היא לרוב חודשית או רבעונית, בחלק מהקרנות יש lock-up של 9 חודשים לצורך רולינג של מס הכנסה. שווי הקרן נקבע אחת לחודש

בטחונות– כספי ההשקעה מופקדים בחשבון נאמנות של הקרן . הנאמן יכול להיות בנק, רו"ח או עו"ד. מנהלי הקרן רשאים רק לנהל השקעות ולא לבצע שום פעולות נוספות בחשבון.

 

פרמטרים חשובים בבחירת קרן-

חשוב לבחור קרן שיש לה נאמן ואדמיניסטרטור חיצוני . חשוב שהנאמן יהיה מוכר. רו"ח והאדמיניסטרטור מטפלים בחשבון המשקיעים, הקצאת הזכויות קביעת השווי בקרן, העברת דיווחים וחישוב עלויות ותשואות.

מנהלי הקרן- חשוב לבחון שמנהלי הקרן מגיעים עם רקע וניסיון עבר מרשים

מדיניות השקעה- בחירת קרן גידור אשר אסטרטגית ההשקעה ונכס הבסיס והסיכון תואמים ללקוח, האם ממונפת או לא.

ביצועי הקרן- בחינת תשואות עבר , תנודתיות הקרן , ותשואה מול נכס הבסיס.

כמובן יש לבחון את אלטרנטיבות המס הקיימות, נזילות הכספים ועלויות.

 

פורים שמח …..