משבר הקורונה

כולנו עדים לירידות חדות בשבוע האחרון בעקבות בהלת הקורונה, אני מניח שהרבה שאלות עולות בעקבות אי הוודאות הקיימת גם ברמת המסוכנות של הנגיף עצמו לבריאותנו וגם על השפעותיו על הכלכלה הריאלית וכפועל יוצא על שוק ההון העולמי ועל ההשקעות שלנו בפנסיה, בקופות השונות, בפוליסות ובתיקי ההשקעות.

על פי האינפורמציה המפורסמת באמצעי התקשורת והמדיה העולמיים והישראלים נכון להיום, אין ביכולתנו וככל הנראה גם לגופים האמונים על הכחדת הנגיף לצפות מה יהיה היקף התפשטות הנגיף, היקף הזמן שידרש להשתלט עליו והיקף הפגיעה בכלכלה העולמית ובצמיחתה.

בתרחיש האופטימי, הרשויות במדינות העולם והציבור יצליחו להשתלט על המשך התפשטות הנגיף ובואו של הקיץ יעלימוהו מהנוף העולמי, בתרחיש זה ונקווה שזה מה שיקרה אני מאמין שנראה תיקון חד כלפי מעלה וחזרה "לשיגרת השקעות רגילה", במיקרה הפסימי יותר התפשטות הנגיף לא תיעצר ונמשיך לראות פגיעה הולכת וגדלה בחיי היום יום עד שיתוק המדינות לתקופה מסוימת שתגרום להמשך הפגיעה בכלכלה העולמית ולהמשך ירידות חדות בשווקים.

אז מה עושים?

טווח ההשקעה הינו פרמטר חשוב מאד בבחירת השקעות ובתקופות כאלה מקבל משנה תוקף.

היכולת או אם נדייק האי יכולת לזהות את נקודות הקיצון בשווקים הינה כבר עובדה מוגמרת, קשה עד בלתי אפשרי לדעת מהי הנק' בגרף שממנה נחווה מדרון חלקלק מטה ואף קשה מזה לזהות את הנק' על הגרף שממנה נחווה טיפוס קונסיסטנטי ונעים לאוויר פסגות ורווחים.

מניסיוננו המשקיע הממוצע בדר"כ לא רק שאינו מצליח לתפוס את נק' הקיצון הנכונות אלא בצורה אבסורדית אך מאד אנושית נכנס לשוק כאשר מחירי המניות יקרים מדי ומוכר אותם לאחר מהלך ירידות חדות ומחירי המניות זולים.

לכן השקעה בשוק ההון הינה השקעה שמחוייבת להיות השקעה בהסתכלות ארוכת טווח, לאורך הזמן אנחנו יודעים כי אחרי משבר גדול וירידות בשווקים בא תיקון גדול ועליות, לאורך זמן נק' ההנחה היא שהעולם צומח ברבות השנים ושוק שורי (עולה) הינו בבואה של צמיחה זאת.

מאידך מי שיבדוק את מדד תל 125 לאורך עשור ויתר יגלה כי תשואתו הממוצעת מגיע לכ 9% ויותר, אולם אם ננכה מתוכו את עשרת הימים הטובים ביותר בתקופה זאת נגלה כי תשואתו הממוצעת תרד פלאים עד כמחצית ויותר.

אז כאשר אנחנו מחליטים מה לעשות בתקופות כאלה צריך לברר מהי מטרת הכסף? לאיזה טווח השקעה כיוונתי והאם הוא עדיין רלוונטי? למשקיעי ערך לטווח ארוך איננו חושבים ששינויים בתמהיל ההשקעות היא ההחלטה הנבונה ביותר, למשקיע שטווח ההשקעה שלו התקצר מסיבה זאת או אחרת יכול לחשוב על הורדת סיכון מתונה בהשקעותיו בהתאם לטווח הזמן ויעוד הכסף שלו.

לסיכום אני מקווה שנשמור על חוסן פיזי ובריאותי כנגד הנגיף ולא פחות חשוב שנשמורעל חוסן נפשי בכלל ובהשקעות בפרט.

ללקוחותינו חשוב לדעת שבפגישות איתנו אנחנו דואגים לתכנון פיננסי המותאם אישית לכל אחד ואחד בהסתכלות ארוכת טווח, כך שאם דבר לא השתנה בתנאי הבסיס, אין אנו חושבים שיש לעשות שינויים מרחיקי לכת.