בחודשים האחרונים אנו שומעים הרבה מאד את המונח מלחמת סחר.

אז מה היא מלחמת סחר ואיך ה"מלחמה" הזאת משפיעה עלינו?

מלחמת סחר – מלחמת סחר היא אחת התוצאות האפשריות של פרוטקציוניזם. היא מתארת מצב שבו מדינות נוקמות במדינה שמטילה חסמי סחר כמו מכסים ומכסות. דברים אלה עשויים לעורר שורה של פעולות ותגובות שמסלימות את המתחים הגלובליים.  הטלת מכס במדינה על יבוא של מוצרים לתוכה הינה הטלת מס על סוג מסוים של טובין מיובאים ובעצם זה הופך מוצרים זרים ליקרים יותר, ולכן לפחות נחשקים ע"י הצרכנים – מה שאמור להעצים יצרנים מקומיים של המוצרים הרלוונטיים, שלא צריכים לשלם את המס. המכס נגבה ע"י פקידי מכס ועובר לממשלה.

עד כאן הכל נשמע הגיוני, הרי בסופו של יום מדינה צריכה לדאוג לתושביה ולפרנסתם אולם בעולם גלובלי בו מדינות מנהלות יחסי מסחר ענפים ותלויות אחת באחרת, שינוי חוקי המשחק גורם לחוסר ודאות שהשווקים ממש לא אוהבים ומכאן לטלטלות בשווקים.

אז איזו מלחמת סחר פורצת או פרצה בזמן האחרון, כמובן מלחמת המעצמות הגדולות בעולם ארה"ב וסין, כאשר הנשיא טראמפ, בדומה להבטחת הבחירות שלו מחליט כי מערכת הסחר בין ארה"ב לשאר מדינות העולם ובראשן סין אינה שיוויונית ומפלה את ארה"ב לרעה.

לפני כמה שבועות החליט טראמפ על עליה של 25% על יבוא פלדה לארה"ב ו-10% על יבוא אלומיניום. סין כיצואנית הפלדה הגדולה בעולם ללא ספק היא הנפגעת הראשונה והגדולה ביותר. אבל לא רק סין מודאגת מן העניין הזה, מדינות נוספות מודאגות גם מהמנגנון בו משתמשת ארה"ב כדי להטיל את המכסים.

טראמפ מתכוון להשתמש בחוק סחר לא ידוע יחסית, כדי לטעון שיבוא פלדה ואלומיניום מאיים על הביטחון הלאומי. מבקריו טוענים שזה חותר תחת חוקי ארגון הסחר העולמי ויוביל להפרעה של כל מערכת הסחר העולמית.

מדינות רבות שעשויות להיות מושפעות מהמכסים, אמרו בבירור שאם הן אכן יושפעו, הן מתכוונות להגיב. האיחוד האירופי למשל, מוכן להטיל מכסים על אופנועי הארלי דייוידסון, משקאות בורבון (סוג של ויסקי המיוצר באזור בורבון שבקנטאקי) ומוצרי אופנה של ליווי'ס, העלאת מכסים על יבוא פולי סויה מארה"ב יכול לגרום לקריסת תעשיה זאת בארה"ב ,כמו כן חברת המטוסים בואינג שיכולה להפסיד לקוחות רבים לאיירבוס האירופאית, מה גם שאין ספק כי אמנם יצרניות הפלדה והאלומיניום יקבלו זריקת מרץ ממכסים אלה אולם אין בכלל ביסוס כי יצליחו לעמוד בדרישה לפלדה ולאלומיניום שיווצרו בעקבות מכסים אלה על יבוא, כמו כן תעשיות הרכב בארה"ב יכולות להיפגע רבות מעליית מחירי הפלדה, אולם כל התרחישים הללו לא נראה כי מצליחים להשפיע על טראמפ שנחוש לשנות את הסכמי הסחר הקיימים של ארה"ב.

גם מצד סין השפעות מלחמת סחר יכולות להיות בעייתיות בלשון המעטה, סין מתמודדת עם חוב גדול מאד ומלחמת הסחר יכולה לדחות ניסיון פריסת חובות שמתכננים הסינים, כמו כן יעד הצמיחה השאפתני שממשלת סין מכוונת אליו 6.5% ל 2018 נראה קשה להשגה עוד לפני מלחמת הסחר המתהווה.

מלחמות סחר גדולות יכולות להתגלגל ככדור שלג לידי מלחמה אמיתית ולא רק כמלחמת סחר בין המדינות , לא מזמן שמענו על שינויים ותמרונים של מערכות הטילים הסיניות לכיוון ארה"ב, נראה כי הקשר למלחמת הסחר לא דמיוני, כל מדינה עושה שרירים במלחמה זאת, הרשו לי לנבא כי בסופו של דבר סין וארה"ב יגיעו להסכמות, איני חושב שיש לשתי מעצמות אלה אינטרס "לשבור את הכלים" ולהגיע למצבי קיצון, לראיה שמענו כבר על שיחות בדרגים שונים בין המדינות שעובדות על פיתרון המשבר הזה.

סין וארה"ב קשורות זו לזו בעבותות אם מבחינת החוב האמריקאי שחלק נכבד ממנו נמצא בסין ואם מבחינת מערכות המסחר הענפות שיש בין המדינות, טראמפ שמגיע מהמגזר העסקי מנצל את חושיו העיסקיים וניסיונו במשאים ומתנים לייצר הסכמי סחר טובים יותר לארה"ב, אולם אישיותו ה"לא ממלכתית" ולעיתים הקפריזית יכולה להוציא את העניין משליטה, בואו נקווה כי המעצמות יגיעו לעמק השווה ומשבר זה יהיה מאחורינו ולא יתדרדר למחוזות מסוכנים ולא רצויים.